Brunei terpaksa akur desakan PBB dan tangguh hudud


Setelah berkali-kali ditekan dan didesak oleh beberapa pertubuhan besar seperti PBB (Rujuk artikel ini) akhirnya Brunei mengambil keputusan untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman sebatan dan rejam yang terdapat dalam hukum hudud negara itu yang sepatutnya dilaksanakan pada hari ini.
Bagaimanapun, 'majlis perisytiharan' syariah akan teruskan seperti yang dirancang pada 30 April untuk melancarkan fasa pertama kod keseksaan baharu.
Agensi berita AFP melaporkan, Penolong Pengarah Unit Perundangan Islam Brunei, Jauyah Zaini yang dipetik melalui akhbar Brunei Times berkata, pelaksanaan hukum itu telah ditangguhkan disebabkan oleh beberapa sebab yang tidak dapat dielakkan.
Bagaimanapun, dalam kenyataan itu beliau tidak menjelaskan ataupun memberi tarikh baharu kepada pelaksanaan hukuman tersebut tetapi ia akan dilaksanakan dalam masa terdekat.
Pemerintah Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah kini dalam lawatan ke Singapura dan ketiadaan baginda, yang merupakan penggerak kepada pelaksanaan hudud di Brunei, menjadi antara sebab pelancaran penguatkuasaannya ditangguhkan.
Negara Brunei sebelum ini telah memutuskan untuk melaksanakan hukum hudud di bawah kod jenayah baharu yang membawa pelaksanaan hukuman potong tangan ke atas pencuri dan rejam terhadap kesalahan zina.
Namun, keputusan itu telah mendapat tentangan dan kritikan hebat daripada pelbagai media Barat yang menyifatkan pelaksanaan hukum itu sebagai bertentangan dengan undang-undang antarabangsa.

Sebelum ini,Brunei juga mengumumkan golongan homoseksual juga tidak terlepas dari hukuman hudud dan pengumuman itu menyebabkan golongan LGBT ini melakukan bantahan dan memboikot Sultan Brunei.(Rujuk artikel ini)







3 Responses to "Brunei terpaksa akur desakan PBB dan tangguh hudud"

  1. PERINTAH KANUN HUKUMAN JENAYAH SYAR'IAH: Pengisytiharan Penguatkuasaan Fasa Pertama 30 April 2014

    http://www.pelitabrunei.gov.bn/nasional/item/10334-perintah-kanun-hukuman-jenayah-syariah-pengisytiharan-penguatkuasaan-fasa-pertama-30-april-2014

    ReplyDelete
  2. Kita perlu ingat sesuatu yang datang daripada Allah Subahanallah WaTa' ala sudah pasti merupakan kurnia/anugerah yang membawa kebaikan dan bukanlah perkara yang sia-sia.

    ReplyDelete