USTAZ MUSTAFFA KAMAL JAWAB ISU CERAMAH USTAZ DON DANIYAL



USTAZ MUSTAFFA KAMAL JAWAB ISU VIDEO KOMPILASI HADIS PALSU DAN PENDUSTAAN USTAZ DON DANIYAL | Video yang disebarkan Nur Puteri Dayana yang bertajuk KOMPILASI HADIS PALSU DAN PENDUSTAAN DON DANIYAL mendakwa Ustaz Don Daniyal berdusta dan menyebarkan hadith palsu dalam ceramahnya.


Namun, ia menjadi isu besar apabila terdapat campurtangan dari Wardina Safiyyah yang menegur Ustaz Don Daniyal secara terbuka di laman facebook dan mendapat pelbagai reaksi dari pengguna-pengguna laman sosial.

Apa pula kata Ustaz Mustaffa Kamal?

Jom kita baca.

"Orang bertanya tentang Ustaz Don pada ustaz. Ustaz kata " Ustaz Don lebih alim daripada ustaz. Mengenai cerita yang diceritakan oleh Ustaz Don memang ada dalam kitab2 lama, ustazpun ada baca kisah tu tercatat dalam kisah2 aulia, jangan cepat kata cerita palsu,lagipun kisah2 orang soleh yg utamanya kita ambil iktibarnya.Cukuplah anta cari kitab2 yg dikarang oleh Syeikh Abdul Ar Rahim Fathoni dan Syeikh Uthman bin Hassan.InsyaAllah ada kisah ini dalam kitabnya.Kedua2 ulama ini orang soleh dan nak karang kitab solat taubat dan sunat hajat sbb tu kitab mereka ada barakahnya".
"Ustaz tak berani nak tuduh orang sembarangan apatah lagi ustaz tahu keadaan ustaz yg jahil, Siapa yg kata pada ustaz Don tu, dia tu org alim ke".
Jawabnya "Dok lah malas nak kabar la ustaz".
"Kalau macam tu jgn kabor ke ustaz sbb ustaz tak nak tahu".

USTAZ MUSTAFFA KAMAL JAWAB ISU VIDEO KOMPILASI HADIS PALSU DAN PENDUSTAAN USTAZ DON DANIYAL


Catatan BRADO KAPAK
Ustaz Don.

Kebelakangan ini banyak diperkatakan tentang Ustaz Don. Ada sahaja cakap-cakap buruk ditimbulkan untuk menjatuhkan kredibiliti Ustaz Don. Terkini, Wardina Safiyyah kononnya menegur Ustaz Don dan menyeru para ulamak untuk menyemak semula apa yang Ustaz Don perkatakan.

Bagi saya, apa yang tersebar sekarang ini tidak lain adalah satu usaha menjatuhkan kredibiliti Ustaz Don kerana beliau sudah mula bercerita tentang akhir zaman. Ada satu facebook bernama Puteri Diyana, pada saya pemegang akaun facebook ini agak jahat orangnya kerana telah banyak kes dia cuba melaga-lagakan ilmuan Islam dalam negara kita. Dahulu ada kes berkenaan para Habaib, sekarang buat kes pasal Ustaz Don pula. 

Pada saya, apa yang Ustaz Don sampaikan terutamanya tentang bani Tamim itu adalah untuk memberi kesedaran kepada orang Melayu. Walaupun terjemahan dan tafsiran mengenai Bani Tamimnya itu silap, tetapi Ustaz Don telahpun melangkah satu langkah kehadapan kerana berani tampil dikhalayak dan bercerita tentang akhir zaman dan kebangkitan Islam dari Nusantara. Masih ramai yang belum sedar walaupun sudah banyak peringatan yang diberi.

Lain-lain kesilapan Ustaz Don, pada saya tidak boleh dinilai dgn hanya menonton satu video kompilasi yang dibuat oleh akaun Puteri Diyana itu. Kerana itu adalah satu tindakan tidak bertanggungjawab setelah mengedit dan mencampurkan banyak video menjadi satu yang mana ia akan melahirkan satu tanggapan negatif terhadap Ustaz Don.

Kepada yang telah terpengaruh... diharap dapat berlapang dada dan lihatlah kembali serta selidiki, SIAPA yang menyebarkannya dan SIAPA yang cuba menegurnya?? Kalau bukan ilmuwan, itu adalah satu usaha untuk memecahbelahkan umat Islam dan harus dijauhi.

Sekian pesanan saya.....

Pesanan ini ditulis setelah banyak inbox dihantar kpd sy. InsyaALLAH akan bertemu Ustaz Don sekitar 2 minggu lagi.

Salam....

Penganalisa Berita Semasa.
Freelance Internet Marketer.

P/s : Ada yang berkata, penyebar video, Nur Puteri Dayana adalah wahabi. Betul ke?

46 Responses to "USTAZ MUSTAFFA KAMAL JAWAB ISU CERAMAH USTAZ DON DANIYAL"

  1. Salam,

    Nur Puteri Dayana tu mengatakan dia pengikut salafi. Tapi bila ASWAJA p komen2 lawan hujah salafinya(hujah NPD), semua kena blok. Yang expose jantina dia (yang sebenarnya dia tu lelaki) pun kena blok. Ramai dah yang kena blok oleh dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. NPD tuh berani dlm FB ja ... dasar munafik memang macam tuh ...

      Delete
    2. nur puteri dayana tu puteri jin ker...?

      Delete
    3. mari baca sesuatu d sini http://ohdakwah.blogspot.com/2014/04/pesanan-dan-petua-imam-syafie.html

      Delete
  2. aq pon kne blok lps komen kat 1 status dia "selalu cerita slh owg"...haha

    ReplyDelete
  3. Berfikiran positif sokmo=bersangka baik kpd Allah. Jgn tunjuk peel lagu ni kt org kapir. Kapir Amerika yg kolot tu biasanya dlm hal begini mereka panggil discuss. Wardina tegur, ust don senyap dulu dan masih positif, orang ramai? Bagaikan anjing2 yang menyalak tatkala lori yg lalu tadi bunyikan hon yg kuat.

    ReplyDelete
  4. kalau tak silap saya...wardina safiyah tu ikut fahaman puak wahabi. Cuba check. Wallahualam. sbb dulu dia pernah kluar kenyataan kata wanita yg mengandung yg terpaksa berbuka puasa hny wajib membayar fidyah, tak perlu ganti puasa. kalau mcm tu mmg lah senang. sedangkan kita tahu kalau tinggalkan puasa kena ganti puasa dan bayar fidyah juga utk wanita mengandung or nyusu anak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia ada dalil la tu. kamu pun bagi la dalil betulkan dia. Bukan setakat cakap logik saja. Sapa pun boleh.

      Delete
    2. Buat tuduhan pastu tulis wallahualam. Ape punya perangai la ni.

      Delete
    3. "kalau x silap saya"????
      ..eh awk ni..main sedap cakap tu...dh selidik ke pe yg dikatakn sampai nk sebarkn dekat org ramai???xtakut dgn fitnah yg bakal awk timbulkm???...nk cakap tu..tnjuk la bukti jgk..pe da!

      Delete
  5. so ustaz don lebih alim dari nabi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape masalah ko?!

      Delete
    2. sapa yang kata? nkau yang ngok

      Delete
    3. Bongok la ko nih... Ustaz tu kata Ustaz Don alim dr dia... mana kau dpt info mangkuk ko nih...

      Delete
    4. Ku Jafni dean aditos ku didiApril 16, 2014 at 6:09 PM

      Tudiaa NPD dah komen hahahahahaha NPD memang dasar munafik

      Delete
    5. Bila org yg xfahami ayat btul2 .men terjah je..

      Delete
    6. Awak ni BINGAI lah ~

      Delete
    7. puak2 wahabi ni jgn di layan

      Delete
    8. Astaghfirullah, jangan lah cepat jatuhkan hukum dekat org tu sebagai munafik.

      Delete
    9. belajar2 ler ilmu tasawuf..baru boleh kenal lebih mendalam tentang agama islam..dan belajar lah dengan ustaz yg lebih memahami tentang al-quran..kalau membaca al-quran ramai orang boleh,tapi adakah memahaminyer...kalau al-fatihah pun tak boleh nak faham dan faham maksudnyer,xguna ler..saya nak bertanya nur puteri dayana kalau tu pandai sangat dok salahkan dan mencari salah ustaz don,..muka nur puteri dayana besar mana?kalau muka sebesar wajah,takkan waktu solat sujud tenyeh seluruh wajah?dan dimana yg vdipanggil muka pada wajah?dan besar mana muka nur puteri dayana?kalau tak tahu cari lah ustaz atau ulamak dan tanya jgnlah berguru dgn buku tanpa org mengajar utk lebih memahami ibaratkan berguru dgn SYAITAN..

      Delete
    10. Apemende punye bahasa ko pki ni?

      Delete
  6. alim la pd engko kurang2nya..

    ReplyDelete
  7. nabi memang kita dah takde..ulama jer yang ader...

    ReplyDelete
  8. kawan aq komen kt status puteri tu "sembahyang asar x lagi? " tu pon kena block...
    hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini buat saya gelak sorang2 kat pejabat yang sunyi sepi sebab orang lain semua buat keje dan saya tengah baca komen kat sini..adeh!

      Delete
  9. Ini klakor. Hahaha.

    ReplyDelete
  10. den yg x pernah komen pon kena blok.....

    ReplyDelete
  11. Ustaz Don kena betulkan kenyataan nya. Sorang yang Alim kalau silap dia mengaku. Kalau dia kata betul dia kena tegaskan. Bukan buat satu statement kemudian mengelirukan orang lepas tu diam. Menghalalkan darah sesama islam. Tamim tu Tanah Melayu. Orang lain tak alim ka Ulamak lain tak betul ka? Kalau tadak internet macam mana agaknya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. belaja Islam dalam2 dulu bru komen. psl Bani Tamim. sblm komen g Dalami kitab2, g bertnya alim ulama, g talaqqi, byk kn mmbaca. then bru komen

      Delete
    2. nak belajar pasal bani tamim kene baca kitab apa ye? kat atas ni just bgtau pengarang je..tp xtau kitab yang mana 1..boleh x suggest 1 nama kitab yang cita pasal bani tamim. sebab nak dalami kitab tu then nak bertanya alim ulama lain..harap dapat bantu..tq

      Delete
    3. sbl ustaz don memulakan bicaranya ttg sesuatu yg dia kurang pasti, dia tlh tlbh dahulu meminta maaf dan minta jika dia tersilap dibetulkan.

      Delete
  12. anon hang pun pekak badak sama wardina dan puteri bahalol dan tolol.kalau mengaji sekular jangan nak cakap dengan orang mengaji pondok

    ReplyDelete
  13. susah nak komen pasal perkara macam ni. sebab ilmu kita cetek sangat. tapi nak tahu juga kebenarannya. cuma pada saya, kita ambil jalan tengah, bak kata ustaz mustapha, kita ambillah iktibar cerita-cerita tu.

    tak baik salah menyalahkan. kita cari jalan tengah. rugi kalau kita sesama islam bergaduh. just my 2 cent.

    ReplyDelete
  14. heheheheheheheheehehaaahahahahahhahahahwkakakakakakakakakaaa

    ReplyDelete
  15. ngaji pondok hang tu conform masuk syurga ke.

    ReplyDelete
  16. laaaa....sudah laaaa......bukan kita yg mnjamin syurga tu....hanya allah ...setiap cerita ada kisah ye , ade teladan ya. Betul atau tidak bukan terletak pada kita.... kita hanya mendengar dan ambil teladannya dijadikan ikttibar. membetul apa yg salah biarla disertai dengan fakta . biarlah dikaji dengan teliti dan cermat.. tuduhan serta kutukan itu tidak patut dikomersialkan malah biarlaa ditegur dgn secara personal atau privacy .itu lebih baik .mungkin kalau di terang lebih lanjut ditegas ,masih ada juga perbezaan fahaman dan pendapat yg boleh timbulkan lagi pergaduhan sesama kita. harap memahami . saya ni xalim , tapi saya rasa teguran tuh bialaaa dri keadaan kita yg bertanya.bukan mengata bukan mnghakimi ..

    ReplyDelete
  17. Apa yang dikatakan Wardina, memang betul.Islam bukan agama yg penuh dengan cerita mistik..menggunakan hadis palsu atas Nama Nabi juga amatlah dilarang.Kalau korang semua x setuju, korang juga boleh berlapang dada.Kredit untuk Nur Puteri tu sebab berani buat video tu..aku rasa admin blog ni bukan cerita pasal akhir zaman..tapi lebih kepada takut kredibiliti Ustaz Don jatuh.Islam bukan pasai cerita nak bagi syok je, tapi harus "attached"dengan dalil2 yang sahih dari Nabi saw.bila ustaz tidak gunakan dalil dan menipu atau fitnah atas nama Nabi maka jadilah pentaksub2 mcm korang yang x boleh terima kenyataan bahawa Don ada melakukan kesalahan.

    ReplyDelete
  18. dalam hal ni simple je..Ustaz Don harus kluar (al hijrah majikan dia)tv beritahu semua apa yang diisukan..Bani tamin dia rujuk kitab mana?..nabi bercakap ngan biawak, hadis dari mana?..Rambut Nabi bercahaya di brunei semua tu apa buktinya...simple sahaja..sampai la ni, yang aku nampak pentaksub Don ni je yang lebih drpada Don..kihkih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku rasa ko ni jeles dgn ust don kot

      Delete
  19. Kitab2 lama kepala bapak dia.
    Nak rujuk kitab lama sangat pi lah rujuk taurat dan injil. Bodoh. Kitab lama lebih sohih dari quran hadis ke?

    ReplyDelete
  20. saudara semua...berguru biar beribu musuh biar satu...menuntutlah ilmu dgn para ilmuwan...janganlah bergaduh dan menuduh sesama sendiri...kita kukuhkan silaturahim dan bangkitkan Islam...biar kelak bila Allah tanya apa usaha kita pada agama di bumi kita boleh jawab...In shaa Allah...waallahualam...

    ReplyDelete
  21. bagi yang tengah cari page nur puteri dayana...ni url dia...aku pon dah kena block...dia yang penyebar fitnah..lama dah dia post..tapi posting dia dah blh tahu..mmg kena check...
    https://www.facebook.com/nurputeri.dayana?fref=ts

    ReplyDelete
  22. maaf la nk tnye la ceramah yg mane eh yg ditegur tu ceramah yang di masjid negeri terengganu pasal melayu tu ke?

    ReplyDelete
  23. Kitab lama kata sungai Nil berpunca dari sorga. Dunia berada atas tanduk lembu
    Agak2 aku orang tolol pun tak akan percaya. Asal kitab lama semua betul, ingat bro, hadis pun ada palsu.
    Zaman purba boleh le kelentong dengan CITER ISRAELIYAT, sekarang hanya orang BANGANG je pecaya citer ostad Don.
    KALAU CITER TENTANG WAJAH AHLI NERAKA DALAM PERIGI BAHARUT DAN AHLI SORGA DALAM PERIGI ZAM-ZAM, LU TUNJUKKAN BUKTI QURAN DAN HADIS SAHIH. KAU SESATKAN ORANGBANGANG CAM KAU BOLEH LE .

    YG BENAR -
    DON SEBASTIAN MONTOYA

    ReplyDelete